Świat okiem buntownika

Świat okiem buntownika

Rework. Zmień sposób w jaki pracujesz na zawsze.

Rework. Zmień sposób w jaki pracujesz na zawsze.

Cześć! Fajnie, że jesteś!

Dzisiaj chcę Ci opowiedzieć o książce, która zmieniła moje podejście do wykonywania pracy oraz wyznaczania sobie celów. Nosi ona tytuł „Rework. Zmień sposób, w jaki pracujesz na zawsze”. Autor wyjaśnia, że potrzebujesz mniej niż myślisz, aby rozpocząć nowy projekt, wydajność nie jest wynikiem długich godzin pracy, a zatrudnianie i poszukiwanie inwestorów powinno być absolutną ostatecznością.

 

Parę słów o autorach

Jason Fried i David Heinemeier Hansson są założycielami firmy 37signals, która działa w branży komputerowej i której produktów używają miliony osób na całym świecie. Autorzy wspólnie z pozostałymi pracownikami firmy prowadzą również niezwykle popularny blog Signal vs. Noise.

 

“What you do is what matters, not what you think or say or plan.”

 

Najważniejsze lekcje z książki

 

    • Udostępniaj cenną wiedzę dla swojej grupy docelowej, a będziesz powoli, ale z pewnością, budować lojalną społeczność. Pomyśl, jak możesz im pomóc. Nie wymagaj za każdą przydatną  informację zapłaty. Pokaż im, że zależy Ci także na ich rozwoju. Klienci poczują, że jeśli przestaniesz robić to, co robisz, zacznie im czegoś brakować. Twój cel nabierze wtedy większego znaczenia. Aby poczuć prawdziwą satysfakcję z pracy, musisz poczuć, że masz znaczący wkład w rozwój świata.

 

    • Nie trzymaj się starego planu jeśli uważasz, że na chwile obecną jest nieodpowiedni. Stare strategie mogły mieć zastosowanie w przeszłości. Rynek nieustannie się zmienia i wymaga nowocześniejszych rozwiązań. Musisz być w stanie improwizować i wybierać możliwości, które nadejdą niespodziewanie.

 

    • Zdecyduj, co masz zamiar zrobić w tym tygodniu, nie w tym roku. Znajdź następną najważniejszą rzecz i zrób to. Dopóki nie zaczniesz czegoś tworzyć, Twój genialny pomysł jest tylko pomysłem. Każdy je ma, jednak mało kto je realizuje. Zobowiązuj się do podejmowania szybszych decyzji. Nie czekaj na idealne rozwiązanie. Zdecyduj i idź naprzód. Patrząc tylko na długoterminowe plany utrudniasz sobie pracę. Skup się na małych krokach, które musisz podjąć, aby osiągnąć swój cel. Stawiaj małe kroki zamiast skoków nad przepaścią. Podziel czas pracy na mniejsze kawałki. Zamiast jednego dwunastotygodniowego projektu, zamień go na dwanaście tygodniowych projektów.

 

    • Nie twórz założeń o tym, jak duża powinna być Twoja firma przed czasem. Daj jej rosnąć powoli. Przekonasz się wtedy, co jest właściwe. Nie wmawiaj sobie, że kogoś potrzebujesz, jeśli widzisz, że oddelegowanie danego zadania nic nie zmieni.  Przedwczesne zatrudnianie to szybka śmierć wielu firm. Zatrudniaj tylko wtedy, gdy zauważysz spadek poziomu jakości.

 

    • Zastanów się, jak wykorzystujesz swój czas. Czy nie wykonujesz czynności, które jedynie go pożerają. To, że ktoś ma „zapchany” dzień, nie znaczy, że jest produktywny. Pracoholicy nie są bohaterami. Nie oszczędzają dnia, po prostu go wykorzystują. Prawdziwy bohater jest już w domu, ponieważ wymyślił szybszy sposób na załatwianie spraw. To jak długo ktoś coś robi, nie ma znaczenia. Liczy się to, jak dobrze wykonuje swoją pracę.

 

    • Praca bez planu może wydawać się przerażająca. Ale ślepe podążanie za planem, który nie ma związku z rzeczywistością, jest jeszcze bardziej przerażające. Spójrz na to, czym dysponujesz i jak możesz to wykorzystać. Tak, DREAM BIG, jednak bierz pod uwagę swoje zasoby. Będąc małym start-upem nie masz szans na rywalizację z gigantami, jednak daje Ci to większą swobodę w podejmowaniu decyzji. Nie wymaga to tylu procesów, co w dużych korporacjach. Ograniczenia są zaletami w przebraniu. Zmuszają cię do działania z tym, co masz. Nie ma miejsca na marnotrawstwo. A to zmusza do kreatywności.

 

    • Jeśli to możliwe, nie korzystaj z venture capital. Robiąc to, utracisz kontrolę nad swoją firmą. Nie będziesz w stanie realizować swojej wizji w stu procentach. Biorąc pieniądze od inwestorów, budujesz to, czego chcą inwestorzy, zamiast tego, czego oczekują Twoi klienci.

 

    • Zacznij odnosić małe zwycięstwa, ustalając priorytety. Zawsze twórz małe listy (zawierające maksymalnie 2 zadania), rzecz, nad którą pracujesz, i natychmiastowe zadanie po tym. Zbyt długa lista będzie po prostu zniechęcająca.

 

    • Zadbaj o odpowiednią regenerację. Ludzie nie doceniają znaczenia snu. W momencie, w którym przestajesz spać, przestajesz być kreatywny i produktywny.

 

    • Jeśli ktoś zakłada spodenki do pracy i nie odpowiada Ci to, nie twórz „polityki korporacyjnej”. Po prostu powiedz im, aby nie zakładali ich ponownie. Nie twórz głupich zasad. Wprowadzi to słabą kulturę, a ludzie będą czuli się ograniczeni. Nie wywieraj niepotrzebnej presji na swoich pracownikach.

 

    • Kiedy budujesz firmę z zamiarem sprzedania jej, skupiasz się na niewłaściwych rzeczach. Zamiast pracować nad tym, by klienci Cię pokochali, martwisz się kto ją kupi.

 

    • Możesz zamienić kilka świetnych pomysłów w mierny produkt, starając się zrobić je w tym samym czasie. Po prostu nie możesz zrobić wszystkiego, co chcesz na raz, i zrobić tego dobrze. Masz ograniczony czas, zasoby i umiejętności.

 

    • Nie potrzebujesz najlepszego sprzętu na świecie, aby być dobrym. I na pewno nie potrzebujesz go, aby zacząć. To, od czego powinieneś rozpocząć projekt, to rzecz, bez której dana usługa nie może istnieć: „Gdybym to zabrał, czy to, co chce sprzedać nadal by istniało?”

 

    • Podkreśl prostotę swojego produktu zamiast mówić o jego złożoności, tak jak robi to wiele firm. Robiąc to, ułatwisz użytkownikom zrozumienie Twojej usługi i korzystanie z niej.

 

    • Za każdym razem, gdy otrzymasz feedback, nie spiesz się, aby go wdrożyć. Często, są to drobne sprawy, którymi nie warto zawracać sobie głowy.  To, co jest naprawdę najważniejsze, nie zniknie z Twoich powiadomień. Ludzie będą Ci ciągle o tym przypominać. Nie będziesz w stanie o tym zapomnieć. Po tym poznasz, że jest to coś, co należy poprawić.

 

    • Podczas wdrażania nowej rzeczy, najpierw przetestuj swoje pomysły na małą skalę. Lepiej jest zezłościć 100 osób niż 10 000 osób. Testując na małą skalę możesz sprawdzić, czy warto to zrobić.

 

    • Zaoferuj klientom darmowy okres próbny. Ludzie wrócą po więcej, jeśli Twój produkt będzie wystarczający dobry.

 

    • Każdy problem można zazwyczaj zażegnać za pomocą prostych, przyziemnych rozwiązań. Zbyt często je wyolbrzymiamy. Jeśli jednak zauważyłeś, że to niewłaściwy kierunek pamiętaj, że rozwiązaniem może być zostawienie go. Ludzie automatycznie kojarzą odchodzenie od jakichś pomysłów z niepowodzeniem, ale czasami jest to dokładnie to, co powinieneś zrobić. Jeśli już spędziłeś zbyt wiele czasu na czymś, co nie było tego warte, odejdź od tego.

 

    • Nie wierz, że „klient ma zawsze rację”. Jeśli nie chcesz zastosować się do prośby klienta, bądź uprzejmy i wyjaśnij dlaczego.

 

rework - kamykworld.pl

 

No to rework!

I jak? Znalazłeś coś ciekawego dla siebie? Ja własnie zapisałem dwa priorytety do wykonania i zabieram się do pracy! Czas rozegrać to mądrze. 🙂 Daj mi znać, co o tym sądzisz w komentarzu.
Jeśli zaciekawiła Cię ta książka i chcesz ją przeczytać, tutaj możesz ją zamówić: kliknij
Do usłyszenia!



2
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Mateusz KamińskiPatryk Tarachoń Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Patryk Tarachoń
Gość

Znów mnie zainteresowałeś. Dzięki za tyle informacji, zwłaszcza gdy nie mam tyle czasu.