Świat okiem buntownika

Świat okiem buntownika

Niskobudżetowy Startup. Najważniejsze lekcje z książki.

Niskobudżetowy Startup. Najważniejsze lekcje z książki.

Hej, planujesz założyć startup?

Dzisiaj porozmawiamy o książce pt. „Niskobudżetowy startup”. Wyjaśnia ona w prosty sposób, jakie działania podejmować, na początku funkcjonowania naszej firmy. Uczy jak zdobyć klientów i sprawić, aby korzystali z naszych usług wielokrotnie. Autor kładzie duży nacisk na budowanie odpowiedniej relacji z konsumentem. Opisane działania nie wymagają dużego nakładu finansowego. 

 

Parę słów o autorze

Chris Guillebeau jest amerykańskim pisarzem, blogerem i prelegentem. Najbardziej znany jest z bloga i książki The Art of Non-Conformity. Jest także autorem przewodników o tematyce podróżniczej i rozwoju startupów.

 

“Always revisit your decisions in the light of new knowledge and information. Don’t be afraid to change.” 

 

Najważniejsze lekcje z książki

 

  • To, że pasjonujesz się czymś, nie oznacza, że ludzie będą dzielić tę pasję i płacić za nią. Dobrze opisuje to równanie: pasja lub umiejętność + użyteczność = produkt. Zbadaj, czy rynek potrzebuje danej usługi. Chcąc założyć startup, musisz zminimalizować ryzyko jego upadku. Nie licz na szczęście i wybij sobie z głowy podejście typu „jakoś to będzie.” Najskuteczniejszym i najprostszym sposobem sprawdzenia popytu na produkt, jest rozmowa z potencjalnymi klientami. Dowiesz się czy w ogóle potrzebują danej usługi i co ewentualnie mógłbyś poprawić.

 

  • Podczas szukania odpowiedniego pomysłu, pomocne będą te 3 pytania:

    a. W jaki sposób mogę zarabiać na moim pomyśle?
    b. Jaką kwotę mogę na tym zarobić?
    c.  Czy jeden klient mógłby zapłacić mi kilka razy?

 

  • Masz już pomysł? Myślisz, że to ten jedyny, który odmieni wszystko? To Twoja opinia. Pozwól, żeby rynek to zweryfikował. Odrobina akcji jest lepsza niż tona teorii. Stwórz tzw. minimalne funkcjonujący produkt, czyli taki, który zawiera kluczowe funkcje, jednak nie są one dopracowanie. Innymi słowy nie jest to ostateczna wersja produktu. Mimo to, pozwala sprawdzić klientowi jego działanie. Na podstawie opinii, modyfikujesz jego funkcje, aby zaspokajały potrzeby konsumentów. 

 

  • Tworzenie wartości polega na pomaganiu innym ludziom. Pierwsza rzecz, którą konsument musi zauważyć, to Twoje zaangażowanie. Wyraź szczerą chęć pomocy. Nie staraj się wcisnąć mu produktu, którego wiesz, że nie potrzebuje. Będzie wiedział, że może ufać Twoim ofertom i tym samym zyskasz stałego klienta. 

 

  • Im bardziej reklamujesz podstawowe korzyści, a nie cechy oferowanego produktu lub usługi, tym łatwiej zarabiasz na swoim pomyśle. Najbardziej atrakcyjne są oferty związane z emocjonalnymi, a nie fizycznymi potrzebami człowieka. W prosty sposób przekaż, co zyska klient. Nie wychwalaj bezsensownie produktu, jak robi to konkurencja. Dobrym sposobem na zyskanie zaufania jest podanie nieznacznej wady produktu. Tym sposobem, Twój startup wyróżni się szczerością. 

 

  • Zagwarantuj bezpieczeństwo przeprowadzanej transakcji. Podkreśl możliwość zwrotu pieniędzy w przypadku niezadowolenia z produktu. Aby umocnić wiarygodność Twojego startupu, stwórz galerię zadowolonych klientów. Pokaż, że zakupu dokonywali prawdziwi ludzie. Fakt, brzmi dziwnie. Kto inny miałby to robić? Daje to po prostu poczucie bezpieczeństwa, że ktoś wypróbował Twoją usługę i jest zadowolony.

 

  • Łatwiej jest sprzedać coś klientowi, jeśli jest on świadomy problemu i jest przekonany o potrzebie pozbycia się go, niż przekonać kogoś, że ma problem, który należy rozwiązać. Znajdź odpowiednią grupę docelową, która chce jak najszybciej rozwiązać dany problem. W ofercie, opisz dokładnie jak zamierzasz im pomóc. Podkreśl, jak się poczują po zastosowaniu produktu. 

 

  • Zaproponuj swoim klientom kilka różnych poziomów cenowych. Wiele osób boi się zainwestować duże pieniądze, jeśli nie mają wyrobionej opinii o Twoim startupie. Tańsza oferta może być dla nich sposobem na wypróbowanie produktu. Jeśli masz taką możliwość, zaoferuj konsumentom 30-dniowy, darmowy okres próbny. Możliwe, że po dłuższym korzystaniu z usługi klient przyzwyczai się do „łatwiejszego” życia z Twoim produktem i zdecyduje się na zakup.

 

  • Utrzymuj kontakt z obecnymi klientami. Daj im o sobie znać. Nie mam tu na myśli przesyłania nowej oferty. Wyślij im coś, co okaże się pomocne. Twój startup zajmuje się tworzeniem aplikacji na urządzenia mobilne? Podaj przykłady apek, które sam używasz. Jak mogą ułatwić im życie. Niech konsument zauważy, że dbasz nie tylko o swój interes.

 

  • Zachęć swoich klientów do rekomendowania Twoich usług. W zamian za polecenie, zaoferuj im jakiś dodatek, np. zniżkę na następne zakupy. Im bardziej kreatywny będziesz, tym większe szanse, że się skuszą. 

 

  • Dawaj klientom więcej niż się spodziewają. Upewni ich to w przekonaniu, że podjęli dobrą decyzję. Dla przykładu Tim Ferris prowadząc sprzedaż jednego ze swoich e-booków, zaskoczył nabywców miłą niespodzianką. Dał im możliwość pobrania audiobooka za darmo. Czytelnicy byli zaskoczeni i o wiele chętniej polecali jego produkty. 

 

Startup obrazek

 

To już wszystko

Klient, klient i jeszcze raz klient. Zadbaj o jak najlepsze warunki dla niego. Chciałbym dodać tutaj jeszcze jedną rzecz. Spraw, żeby poczuł się dobrze i dbaj o relacje, ale nie podchodź do tego w stylu – „Klient ma zawsze racje.” Bardzo często jej nie ma i tutaj musimy się wykazać odpowiednią oceną tego, co nam mówi.
Jeśli zaciekawiła Cię ta książka i chciałbyś ją przeczytać, tutaj możesz ją zamówić: klik
Dzięki za wspólną lekturę. 🙂 Daj mi znać, co o tym sądzisz w komentarzu. Do usłyszenia! 



Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o