Świat okiem buntownika

Świat okiem buntownika

Nawyki, Better Than Before – G. Rubin. Lekcje z książki.

Nawyki, Better Than Before – G. Rubin. Lekcje z książki.

Miło Cię widzieć!

Gretchen Rubin, autorka książki „Better Than Before” przedstawia praktyczne porady, umożliwiające zrozumienie powstawania nawyków oraz sposoby na ich zmianę. Umocnienie pozytywnych przyzwyczajeń, pozwoli na zbudowanie szczęśliwszego, silniejszego i bardziej produktywnego życia.

Parę słów o autorze

Gretchen Rubin jest amerykańską pisarką, blogerką i prelegentką.

“Sometimes I succeed, sometimes I fail, but every day is a clean slate and a fresh opportunity” 



Najważniejsze lekcje z książki

  • Zaskakująco często, gdy ludzie chcą poprawić swoje nawyki, zaczynają od tego, który nie przyniesie wiele korzyści w zamian za energię potrzebną do utworzenia go. Warto zacząć od nawyków, które najbardziej bezpośrednio wzmacniają samokontrolę. Będą one służyć jako podstawa do tworzenia innych dobrych przyzwyczajeń. „Samokontrola przynosi samoświadomość, a samoświadomość wzmacnia naszą samokontrolę.” ”Nawyki są niewidzialną architekturą codziennego życia.”

  • Często uczymy się więcej na podstawie doświadczeń jednej osoby, niż na podstawie badań naukowych lub traktatów filozoficznych. Najważniejszą rzeczą jest poznać siebie i wybrać strategie, które zadziałają w naszym życiu. Inspiruj się, ale nie kopiuj każdego kroku osoby, która osiągnęła sukces. Każdy zebrał inny bagaż doświadczeń i potrzebuje różnych rozwiązań.

  • Ludzie czują większą kontrolę i mniej niepokoju, gdy są zaangażowani w zachowanie przyzwyczajenia. „Badania pokazują, że wierzymy w to, co sami słyszymy, a sposób, w jaki się opisujemy, wpływa na postrzeganie naszej tożsamości i tym samym nawyków. ” Aby zrozumieć, jak ludzie są w stanie się zmienić, musimy zrozumieć ich nawyki. Jeśli próbujemy przekonać innych do przyjęcia nawyku, odniesiemy więcej sukcesów, jeśli weźmiemy pod uwagę podstawowe wartości, które wyznają.

  • Kluczowym krokiem w strategii kontrolowania naszych postępów jest dokładne określenie, jakie działania są monitorowane. Silne nawyki z czasem wyeliminują potrzebę samokontroli. Aby zastosować strategię planowania, musimy zdecydować, kiedy i jak często powinien wystąpić nawyk. Łatwiej jest trzymać się przyzwyczajenia, gdy widzimy, z jasnością, związek między nawykami a wartością, którą nam daje. Zadawaj sobie pytanie: „W jakim celu kontynuuję ten nawyk?”

  • Zaplanowanie jednego działania sprawia, że ten czas jest niedostępny dla niczego innego. Jest to świetne rozwiązanie – szczególnie dla ludzi, którzy mają problem z prokrastynacją. ”Nawyk nie wymaga ode mnie decyzji, ponieważ już zdecydowałem.”

  • Kiedy próbujemy stworzyć nowy nawyk, sami ustalamy oczekiwany rezultat. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć, w jaki sposób reagujemy na oczekiwania. „Mamy do czynienia z dwoma rodzajami oczekiwań: oczekiwaniami zewnętrznymi (dotrzymywać terminów prac, przestrzegać przepisów ruchu drogowego) i oczekiwaniami wewnętrznymi (wstawać wcześniej, wytrwać w noworocznym postanowieniu). Nie wprowadzaj kolosalnych zmian z dnia na dzień. Zacznij od drobnych kroków.
 

Nawyki kreują nasze życie

Drobne przyzwyczajenia, które na pierwszy rzut oka nie mają wielkiego wpływu, przynoszą wiele dobrego lub złego. Ważne jest, aby patrzeć na długoterminowe efekty naszych działań. Często wykonujemy coś na tzw. „autopilocie” nie myśląc nad sensem wykonywania danej czynności. Nawyki są tutaj kluczem do pozytywnej zmiany.
Jeśli zaciekawiła Cię ta książka i chcesz ją przeczytać, tutaj możesz ją zamówić (obecnie tylko w języku angielskim): kliknij



1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Patryk Tarachoń Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Patryk Tarachoń
Gość

Nawyki należy utrzymywać, ich budowanie jest dużo prostsze.