Świat okiem buntownika

Świat okiem buntownika

Jak mały krok może zmienić Twoje życie. Lekcje z książki.

Jak mały krok może zmienić Twoje życie. Lekcje z książki.

Hej, miło Cię widzieć!

Dzisiaj porozmawiamy o filozofii kaizen, czyli jak mały krok może zmienić Twoje życie. Pomaga ona uporać się z lękiem lub niechęcią przed dużymi zmianami. Zazwyczaj podchodzimy do wyzwań z myślą o efekcie końcowym naszych starań, co bardzo często jest zniechęcające. A co, jeśli podejdziemy do tego trochę inaczej, zaczynając od drobnych kroczków?



Najważniejsze lekcje z książki

  • Sztuka dokonywania wielkich i trwałych zmian przychodzi poprzez małe, stabilne kroki. Wszystkie zmiany, nawet pozytywne, są przerażające. Próby osiągnięcia celów za pomocą radykalnych środków często zawodzą, ponieważ zwiększają strach. Kiedy się boisz, mózg jest zaprogramowany do ucieczki lub ataku – nie zawsze jest to najbardziej praktyczne rozwiązanie. Małe kroki „rozbrajają” reakcję lękową mózgu, pobudzając racjonalne myślenie i kreatywność. Wykorzystaj czasy trudności, aby pamiętać, że strach jest darem, ostrzegającym nas przed wyzwaniem, które Cię wzmocni.

  • Twój mózg jest zaprogramowany, by stawiał opór zmianom, które są kłopotliwe. Zaczynając od drobnych postępów, skutecznie zmniejszasz wysiłek związany z ich realizacją. Dzięki temu entuzjastyczniej przyjmiesz proces zmiany i szybciej osiągniesz swój cel.

  • Zadając “delikatne” pytania, utrzymujemy reakcję walki lub ucieczki w pozycji „off”. Pytania takie jak „Jaki jest najmniejszy krok, który mogę zrobić, aby być bardziej skutecznym?” pozwalają nam ominąć nasze obawy. Głównym kryterium przechowywania informacji przez hipokamp jest powtarzalność, więc zadawanie danego pytania w kółko, nie daje mózgowi innego wyboru, niż zajęcie się nim i udzielenie odpowiedzi.

  • Jesteśmy tak przyzwyczajeni do życia z drobnymi przykrościami, że nie zawsze jest łatwo je zidentyfikować, nie mówiąc już o wprowadzeniu poprawek. Te irytacje mają sposób na „zwiększanie masy” i ostatecznie blokują ścieżkę do zmiany. Ucząc się odkrywać i rozwiązywać niewielkie problemy, możesz uniknąć późniejszych bolesnych problemów.

  • Zdrowie jest kluczowym czynnikiem odpowiadającym za jakość podejmowanych przez Ciebie działań. Zadawaj sobie pytania:
    1. Gdyby zdrowie było moim priorytetem, co zrobiłbym dzisiaj inaczej?
    2. W jaki sposób mogę sobie przypomnieć, żeby pić więcej wody?
    3. Jak mogę włączyć jeszcze kilka minut ćwiczeń do mojej codziennej rutyny?

  • Niezależnie od tego, czy chcesz wzmocnić siebie, czy innych, aby zaszczepić lepsze nawyki, małe nagrody są doskonałą zachętą. Są nie tylko niedrogie i wygodne, ale także pobudzają wewnętrzną motywację niezbędną do trwałej zmiany.

  • Jeśli masz skłonność do krytykowania się negatywnymi pytaniami (“Dlaczego jestem taki gruby?”), spytaj: “Jaka jest jedna rzeczą, którą lubię w sobie?” Zadawaj to pytanie codziennie, pisząc odpowiedź w dzienniku lub na kartce papieru, którą trzymasz w specjalnie wyznaczonym miejscu. Nie zapominaj o codziennym stawianiu małych kroków. Jeśli faktycznie masz problemy z nadwagą, przyznaj to samemu sobie i zacznij od malutkich zmian w stylu życia. Zbyt często przeceniamy, co jesteśmy w stanie zrobić w ciągu jednego miesiąca. Nie doceniamy, co możemy zrobić w ciągu roku.

  • Podejmując kroki tak małe, że wydają się trywialne lub nawet śmieszne, będziesz płynąć spokojnie obok przeszkód, które wcześniej Cię pokonały. “Powoli – ale bezboleśnie – będziesz kultywować apetyt na dalsze sukcesy i ustanowić stałą nową drogę do zmiany.”

Niewinne zmiany…

Są początkiem wielkich osiągnięć, które na początku wydawały się niemożliwe. Stawiajmy małe kroki zamiast skakać nad przepaścią.
Jeśli zaciekawiła Cię ta książka i chcesz ją przeczytać, tutaj możesz ją zamówić: kliknij



Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o