Świat okiem buntownika

Świat okiem buntownika

Jak przestać się martwić i zacząć żyć. Lekcje z książki.

Jak przestać się martwić i zacząć żyć. Lekcje z książki.

Hej! Miło, że jesteś.

Dzisiaj będzie troszkę filozoficznie. 🙂 Porozmawiamy o książce, która przekazuje wiele życiowych porad. Nosi ona tytuł „Jak przestać się martwić i zacząć żyć”. Pomimo, że została wydana w 1948 roku nadal jest aktualna. Autor porusza wiele spraw, z którymi zmagamy się na co dzień oraz omawia jak możemy sobie z nimi poradzić.


Parę słów o autorze

Dale Carnegie był amerykańskim pisarzem i wykładowcą oraz twórcą słynnych kursów z zakresu samodoskonalenia, sprzedaży, szkoleń korporacyjnych wystąpień publicznych i umiejętności interpersonalnych.


„Wszyscy na świecie szukają szczęścia, a jest jeden tylko sposób, aby je znaleźć. Trzeba kontrolować swoje myśli. Szczęście nie przychodzi z zewnątrz. Zależy od tego, co jest w nas samych.”


Najważniejsze lekcje z książki

  • Zastanów się, czy Twój „problem” może zostać przez Ciebie rozwiązany. Jeśli tak, to od razu przystąp do działania. Tak będzie w większości przypadków. Jeśli jednak wiesz, że nic nie możesz zrobić w danej sprawie, to nie zawracaj nią sobie głowy. Nie trać czasu na myślenie o rzeczach, na które nie masz wpływu. Pamiętaj, że zdrowie jest najwyższą ceną, jaką możesz zapłacić za zmartwienia. Szkoda byłoby, je nadwyrężać z powodu błahostek.                                                                

  • Jeśli martwisz się jakąś sytuacją, zadaj sobie pytanie „Co najgorszego może mnie spotkać?” Z takim nastawieniem zawsze znajdziesz rozwiązanie. Kiedy zastanowisz się nad problemem, przestanie być taki przerażający. Będziesz gotowy na jego przyjęcie.
                                                                   

  • Wykorzystaj lekcje z przeszłości, jednak nie przebywaj w niej cały czas. Warto mieć plany na przyszłość jednak nikt nie wie, czy kiedykolwiek nadejdzie. Chwila obecna jest jedyną szansą na rozwój i osiągnięcie szczęścia. „Żyj odgrodzony od przeszłości i przyszłości. Nie przejmuj się tym co będzie, po prostu żyj od rana do zmierzchu.”
                                                                   

  • 4 etapy rozwiązywania problemów:
    • 1. Precyzyjne sformułowanie na piśmie powodu zmartwienia.
    • 2. Zapisanie, co możesz zrobić w tej sprawie.
    • 3. Podjęcie decyzji, co zrobić.
    • 4. Natychmiastowe przystąpienie do jej realizacji.
                                                                     

  • Większość problemów na świecie powodowana jest przez to, że ludzie podejmują pochopne decyzję, zanim posiądą odpowiednią wiedzę. Daj sobie czas na dokładne przeanalizowanie faktów. Po tym podejmij decyzję i działaj. Oczywiście nie powinno się wykorzystywać tego jako wymówkę dla pasywnej postawy. Kiedy napotkasz jakiś problem, rozwiąż go natychmiast, jeśli posiadasz odpowiednią wiedzę, aby się z nim uporać.
                                                                   

  • Znajdź jakąś pasję, która będzie Cię uszczęśliwiać. Spójrz na siebie i swoje problemy z dystansem. Uśmiechem usuniesz większość z nich. Człowiek zmartwiony musi dać się pochłonąć pracy,. „Sekret bycia nieszczęśliwym polega na posiadaniu wolnego czasu, który możemy poświęcić na zastanawianie się, czy jesteśmy szczęśliwi, czy też nie.”
                                                                   

  • Przyjrzyj się faktom. „Na ile prawdopodobne jest, że to czym się martwię, kiedykolwiek się wydarzy?” Niemal wszystkie kłopoty mają swój początek w wyobraźni. Jeśli możesz coś zmienić, walcz o to z całych sił. Jeśli jednak nie możesz tego zrobić, pogódź się z tym co nieuniknione. Nie pozwalaj sobie na przejmowanie się drobiazgami, które zasługują jedynie na lekceważenie i zapomnienie. 
                                                                   

  • Nie trać czasu na myślenie o ludziach, których nie lubisz. Krzywdzisz tym samego siebie. Te osoby nie są tego warte. Sprowadzasz na siebie, nie to czego chcesz, lecz to ,kim jesteś. „Myśl i działaj radośnie, a będziesz radosny.”
                                                                   

  • Jeśli chcesz być szczęśliwy, przestań rozmyślać o wdzięczności i niewdzięczności. Zacznij dawać coś innym dla samej radości dawania. Nie oczekuj niczego w zamian. Zainteresuj się innymi. Codziennie zrób dobry uczynek, który rozjaśni czyjąś twarz uśmiechem.
                                                                   

  • Nie próbuj naśladować kogoś innego. Znajdź własne wartości i nie próbuj na siłę przyjąć czyichś. Rób to, co uważasz za słuszne. Ludzie i tak będą Cię krytykować. Poznaj siebie i bądź sobą.
                                                                   

  • Po wstaniu z łóżka, poświęć chwilę i zastanów się za co jesteś wdzięczny. Nie muszą to być wielkie rzeczy. Pomyśl o drobiazgach, o których na co dzień zapominasz, a bardzo ułatwiają Ci życie. 
                                                                   

  • Proś innych o szczerą i konstruktywną krytykę. Na początku może być ciężka do strawienia, jednak to dzięki niej będziesz cały czas rósł w siłę.
                                                                   

  • Każdego wieczora zaplanuj sobie następny dzień. Unikniesz dzięki temu uczucia pośpiechu. Nie będziesz się stresował brakiem czasu i nadmiarem zadań. Po prostu będziesz miał większą kontrolę nad swoim dniem.
                                                                   

  • Złośliwa krytyka jest często komplementem. Zazwyczaj oznacza, że wzbudzasz zazdrość. 
                                                                   

  • Jeśli widzisz, że nie dajesz rady z wykonywaniem wszystkich zadań i Twoja produktywność spada, upewnij się, czy nie wykonujesz czynności, które nie dają Ci żadnej wartości, a jedynie pożerają Twój czas. Jeśli są to rzeczy ważne i nie dajesz rady poradzić sobie samemu ze wszystkimi rzeczami, poszukaj pomocy wśród innych. Nie zrobisz wszystkiego sam. Naucz się delegować pewnie zadania.
                                                                   

  • Nie przejmuj się bezsennością. Martwienie się tym wyrządza więcej szkód, niż sama bezsenność. Zastanów się, co może ją powodować i ze spokojem spróbuj się z nią uporać. 
                                                                   

  • Ćwiczenia fizyczne pomogą Ci oczyścić umysł z niepotrzebnych zmartwień. Wygląd zewnętrzny nie jest najważniejszą zaletą wysiłku. Niesie ona ze sobą wiele bardziej wartościowych korzyści.
                                                                   

Uśmiechnij się! 🙂

Czas na wielkie zmiany. Właśnie tworzę listę sposobów rozwiązania mojego problemu. Nie ma dla mnie rzeczy nie możliwych. Dla ciebie też! Daj mi znać, co sądzisz o tych poradach. Dzięki, że jesteś i głowa do góry! 🙂
Jeśli zaciekawiła Cię ta książka i chcesz ją przeczytać, tutaj możesz ją zamówić: kliknij



8
Dodaj komentarz

avatar
4 Comment threads
4 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
Mateusz KamińskiPandaAleksandraPatryk TarachońKasia Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Kasia
Gość

Wszystkie punkty dają do myślenia. Najważniejsze to znaleźć źródło problemu, starać się go rozwiązywać i nie poddawać się gdy odniesiemy porażkę 🙂 Poza tym łatwiej rozwiązywać problemy z najbliższą osobą 🙂

Patryk Tarachoń
Gość

Autor był wybitny jeśli chodzi o motywację i coaching.

Aleksandra
Gość

Ostatnio często wykorzystuję ćwiczenia fizyczne do zebrania myśli 🙂 Z innych punktów też korzystam (rozwijam pasję, którą jest pisarstwo, w razie potrzeby pytam innych o radę).

Panda
Gość

Nie znam tej książki ale przydatne porady 🙂 Miło się czytało i faktycznie może się przydać, bo chyba nie osoby, która by nigdy się czymś nie martwiła. Dużo sensu i prawdy zawiera ten wpis. Super!