Świat okiem buntownika

Świat okiem buntownika

Getting Things Done – David Allen. Lekcje z książki.

Miło Cię widzieć!

Sztuka bezstresowej efektywności, tak autor określa swój sposób zarządzania czasem. Książka pt. “Getting Things Done” w prosty sposób przekazuje jak powinniśmy planować swoje obowiązki, abyśmy wykonali je bez większych problemów. Kolejna książka, którą zaliczam do “MUST-READ”.

Parę słów o autorze

David Allen – amerykański specjalista do spraw produktywności i twórca Getting Things Done – metody zarządzania czasem.

“Much of the stress that people feel doesn’t come from having too much to do. It comes from not finishing what they’ve started.” 



Najważniejsze lekcje z książki

  • Jeśli wykonanie czynności zajmie mniej niż dwie minuty, należy ją wykonać od razu. Nie warto zostawiać takich rzeczy na później. Będą Ci niepotrzebnie zaprzątać głowę.

  • Niepokój i poczucie winy nie wynikają z posiadania zbyt wielu rzeczy do zrobienia; pochodzą z niedotrzymania umowy z samym sobą.

  • Twój umysł służy do kreowania pomysłów, a nie ich przetrzymywania. Wszystkie zadania i pomysły zapisuj w wyznaczonym miejscu. Wyznacz datę wykonania ich i trzymaj się tego. Odpowiednie organizowanie dnia eliminuje potrzebę ciągłego myślenia: “Co muszę z tym zrobić?”.

  • Rób cotygodniowy przegląd swoich zadań. Dziel swoje zadania na mniejsze części. Powinny być zdefiniowane w prosty sposób i nie wymagać wielu czynności naraz. Część z nich wykonasz o wiele szybciej niż się spodziewałeś. Będą też takie zadania, które uznasz za nieaktualne. Nie bój się odejść od jakiegoś pomysłu. To nie porażka, a odpowiednie obieranie priorytetów.

  • Jeśli czekasz na dobry pomysł, prawdopodobnie nie masz ich wiele. Jedną z najważniejszych umiejętności życiowych, które można doskonalić i rozwijać zarówno dla sukcesu zawodowego, jak i osobistego jest stawianie sobie mierzalnych celów. Przekształć wiedzę, którą zdobywasz w przejrzysty spis sensownych działań, projektów i użytecznych informacji.

  • Skup się na wykonywaniu jednej czynności. Nie próbuj robić paru rzeczy na raz.

  • Istnieje sześć perspektyw, z których można przeglądać zadania, aby przypisać im priorytety. Zastanów się, w jaki sposób ukończenie danego zadania pomoże osiągnąć następujące cele: 
    a. Życiowe cele
    b. Cele na najbliższe 1-2 lata
    c. Cele na najbliższe 3-5 lat
    d. Obszary odpowiedzialności
    e. Obecne projekty
    Wielkim sekretem skutecznego twórczego i produktywnego myślenia i działania jest nadanie swoim działaniom priorytetów.

  • Unikanie podjęcia działania do ostatniej chwili powoduje nieefektywność i niepotrzebny stres. Często jedyną drogą do podjęcia trudnej decyzji jest powrót do głównego celu tego, co robisz. Co zmotywowało Cię do wprowadzenia zmian w życiu? Jaką wartość chcesz dać innym ludziom?

  • Utwórz listę “następnych działań” z bieżących projektów, w której wymienione są wszystkie krótkie zadania (wykonanie jednego zadania zajmuje mniej niż 30 minut). Zamiast myśleć o dużym projekcie, rozbij go na 3 mniejsze. Podziel je na drobne etapy. Pozwoli Ci to dokładniej zaplanować działania. Droga do ukończenia projektu nie będzie tak przytłaczająca.

  • Zawsze miej przy sobie papier i długopis. Pomysły mogą przyjść w każdej chwili. Jeśli po przeanalizowaniu ich mają według Ciebie sens, uwzględnij je przy planowaniu kolejnych działań.

  • Noś ze sobą coś do czytania na spotkania. Prawie zawsze występują jakieś opóźnienia. Czas oczekiwania możesz wykorzystać do nadrobienia zaległości w nauce.

  • Przynajmniej raz w tygodniu sprawdź wszystkie niewykonane zadania na swojej liście i oznacz te, które muszą zostać ukończone jak najszybciej.

Getting things done!

Która wskazówka najbardziej do Ciebie przemawia? Ja zauważyłem, że często zdarzało mi się odkładać te drobne czynności, które bez problemu mogłem wykonać w ciągu 2 minut. Pod koniec dnia stawały się dość problematyczne, kiedy trochę się ich nazbierało. Dzięki, że wpadłeś.
Jeśli zaciekawiła Cię ta książka i chcesz ją przeczytać, tutaj możesz ją zamówić: kliknij
Do usłyszenia! 🙂



4
Dodaj komentarz

2 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Gość

Dobry plan jest bardzo istotny. Mam pytanie: czy zdjęcie z nagłówka to oficjalna okładka?

Gość

Staram się mieć zawsze coś do pisania. W zeszłym roku na spotkaniu znajoma podsunęła mi ciekawy pomysł, który mogłam zapisać tylko dzięki temu, że miałam notes 😀 I zwykle nie rozstaje się z książkami.