Świat okiem buntownika

Świat okiem buntownika

Bounce – Matthew Syed. Lekcje z książki.

Bounce – Matthew Syed. Lekcje z książki.

Miło Cię widzieć!

Matthew Syed, autor książki pt. „Bounce: Mozart, Federer, Picasso, Beckham, and the Science of Success” przekazuje „sekrety” ludzi, którzy posiadają wybitne osiągnięcia. Wbrew pozorom nie chodzi tutaj o talent, który jest tak często uznawany za jedyny czynnik sukcesu.

Parę słów o autorze

Matthew Philip Syed jest brytyjskim dziennikarzem, autorem i broadcasterem. Pracuje dla gazety The Times od 1999 roku.

“Learn from the mistakes of others. You can’t live long enough to make them all yourself.” 



Najważniejsze lekcje z książki

  • Jeśli wierzymy, że osiąganie doskonałości zależy od talentu, najprawdopodobniej podczas naszej drogi się poddamy. Coś takiego jak „talent” ciężko jest zdefiniować. Mogą być to tzw. predyspozycje genetyczne, jeśli jednak się rozejrzysz, dostrzeżesz masę ludzi z „talentem”. Większość z nich, nigdy nie „wespnie się” na wyżyny.

  • Złudzenie góry lodowej: „Gdy jesteśmy świadkami niezwykłych osiągnięć, jesteśmy świadkami końcowego produktu procesu trwającego od lat. To, co jest dla nas niewidoczne – zatopiony materiał dowodowy, to jakby niezliczone godziny praktyki, które przeszły do wirtuozowskiego wykonania: bezwzględne ćwiczenia, opanowanie techniki i formy, samotna koncentracja, która dosłownie zmieniła anatomiczne i neurologiczne struktury mistrza. To, czego nie widzimy, to coś, co moglibyśmy nazwać ukrytą logiką sukcesu.”

  • „W badaniu sześćdziesięciu sześciu poetów N. Wishbow’a z Carnegie Mellon University, ponad 80 procent potrzebowało dziesięciu lat lub więcej, trwałych przygotowań, zanim zaczęli pisać swoje najbardziej kreatywne utwory.” „Podstawowym problemem dotyczącym osiągnięcia doskonałości jest to, że wiedza ekspercka po prostu nie może być nauczana w klasie podczas deszczowego popołudnia, a nawet tysiąca deszczowych popołudni. To nie jest coś, z czym się rodzisz; musisz to przeżyć i nauczyć się. Innymi słowy, wyłania się to poprzez praktykę. Cudowne dziecko nie ma niezwykłych genów, ma niezwykłe wychowanie.”

  • „Jednym z najbardziej interesujących odkryć współczesnej psychologii, jest niezwykła zdolność ludzi do kształtowania dowodów, które pasują do ich przekonań, a nie na odwrót.” To nasza zdolność do wierzenia pomimo dowodów i czasami pomimo naszych innych głęboko zakorzenionych wartości. Irracjonalne przekonania mogą poprawić naszą wydajność, pod warunkiem, że wystarczająco w nie wierzymy.

  • Kiedy większość ludzi ćwiczy, koncentrują się na rzeczach, które mogą robić bez wysiłku. Praktyka ekspertów jest inna. Pociąga to za sobą znaczne, konkretne i trwałe wysiłki, by zrobić coś, czego nie możesz zrobić dobrze – lub nawet w ogóle. Tylko poprzez pracę z tym, czego nie możesz zrobić, stajesz się ekspertem, którym chcesz się stać. Twoje zadanie musi być na tyle trudne, abyś miał problemy z wykonaniem go, jednak odpowiednio wyważone, abyś nie zniechęcił się nadmiarem wiedzy do przyswojenia na starcie.

  • „Celowa praktyka polega na dążeniu do tego, co jest poza zasięgiem i niekoniecznie wykonanie zadania. Chodzi o zmaganie się z zadaniami wykraczającymi poza obecne ograniczenia. Zasada dziesięciu tysięcy godzin jest niewystarczająca jako wyznacznik doskonałości. Wymagane jest dziesięć tysięcy godzin celowej praktyki. Postęp powstaje na fundamentach koniecznych niepowodzeń. To podstawowy paradoks profesjonalnej wydajności”. Czasami nauka może zostać przyspieszona przez coś tak prostego, jak trening z lepszymi od siebie.
 

Jakość wykonywanych ćwiczeń jest najważniejsza

W rozwoju kluczowy jest przemyślany trening. Innymi słowy nieustanne podejmowanie się problematycznych zadań, które częściowo wykraczają poza nasze obecne kompetencje. 5 lat doświadczenia nic nie znaczy, jeśli były one jedynie pięciokrotnym powtórzeniem pierwszego roku.
Jeśli zaciekawiła Cię ta książka i chcesz ją przeczytać, tutaj możesz ją zamówić (obecnie tylko w języku angielskim): kliknij



Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o