Świat okiem buntownika

Świat okiem buntownika

Biznes to nie bajka – Jack Trout. Lekcje z książki.

Biznes to nie bajka – Jack Trout. Lekcje z książki.

Miło Cię widzieć!

Jedna z najbardziej przystępnych biznesowych książek, które miałem okazję przeczytać. Jej tytuł nosi „Biznes to nie bajka”, jednak równie dobrze mogłaby się nazywać „Życie to nie bajka”. Jej lekcje możemy wdrożyć nie tylko w przypadku prowadzenia własnej firmy. Z pewnością zawarte w niej porady, wykorzystamy także w życiu codziennym.

Parę słów o autorze

Jack Trout – amerykański teoretyk i praktyk marketingu, autor i współautor kilkunastu książek na temat strategii marketingowych, pozycjonowania i budowania marki.



Najważniejsze lekcje z książki

  • Kiedy zaczynasz na potęgę generować najrozmaitsze rozwiązania, wkraczasz na drogę wiodącą do chaosu. Na końcu okazuje się, że masz do wyboru mnóstwo wzajemnie sprzecznych koncepcji, a Twoi pracownicy rozproszyli się we wszystkich możliwych kierunkach. Prostota wymaga ograniczenia liczby wariantów i powrotu na jedną ścieżkę. Złożoności nie należy podziwiać, trzeba jej unikać.

  • Bądź dobrym słuchaczem. Zdrowy rozsądek to rodzaj zbiorowej mądrości. To sposób rozumowania oparty na opiniach wielu różnych ludzi. Ten, kto nie słucha, traci dostęp do wartościowego źródła wiedzy.

  • Żaden tekst, pisany czy mówiony, nie może przyprawiać odbiorcy o ból głowy. Musi być jasny i zrozumiały. Im krótszy, tym lepszy. Pisz tak, by wyrazić myśli, a nie zrobić wrażenie. Nie ufaj nikomu, kogo nie rozumiesz. „Wielkie pomysły najczęściej ukrywają się w skromnych słowach.”

  • Nie pozwól, by do głosu doszło Twoje ego. Prawidłowa ocena sytuacji opiera się na rzeczywistości. Im bardziej wsłuchujesz się w ego, tym bardziej odchodzisz od tego co realne.

  • Czasami coś może wyglądać zupełnie inaczej, do momentu, w którym zaczniemy zagłębiać się w szokujące szczegóły. Dzieje się tak najczęściej, gdy mamy do czynienia z kimś mocno zapatrzonym we własny plan działania. Prawidłowa ocena opiera się na doświadczeniach wielu ludzi, a nie na życzeniowym myśleniu.

  • Jeśli posiadasz asystenta wykorzystaj go do pomocy. Niech wyszukuje i zaznacza w artykułach fragmenty, z którymi powinieneś się zapoznać. W ten sposób łatwiej poradzisz sobie z nadmiarem informacji. Czytając, podkreślaj albo zaznaczaj wszystko, co może Ci się potem przydać. Jeśli w trakcie lektury nie znalazłeś nic godnego takich wyróżnień, wywal tekst do kosza.

  • Sprawdzaj e-mail tylko raz dziennie o stałej porze – na przykład przed przystąpieniem do pracy albo na koniec dnia.

  • Jednym z najlepszych sposobów na „zaatakowanie” lidera branży jest wprowadzenie technologii nowej generacji. Spójrz, w czym konkurencja jest „zacofana” i wykorzystaj to jako swój atut.

  • Musisz być elastyczny. Strategię trzeba dostosowywać do sytuacji, a nie odwrotnie. Dobry lider ma swoje plany, ale zanim podejmie decyzję, dogłębnie rozważa wszystkie warianty i punkty widzenia. Prawdziwa wartość planowania strategicznego polega na określeniu kierunku rozwoju przedsiębiorstwa oraz metod zdobywania przewagi nad konkurencją. „Ten, kto pracuje ciężej, nie jest równie skuteczny jak ten, kto pracuje mądrzej.”

  • Na proces różnicowania składają się trzy elementy:
    1. Prosta koncepcja stanowiąca o wyjątkowości firmy.
    2. Kompetencje lub produkt, które czynią tę koncepcję autentyczną i wiarygodną.
    3. Program działań, które mają uświadomić klientom istnienie różnicy.
    Zdecydowanie zbyt często firmy próbują zaimponować klientom, oszałamiając ich bogactwem i złożonością oferty, gdy tymczasem ludzie najchętniej kupują pomysły proste i przystępne.

  • Utwierdź dotychczasowych klientów w przekonaniu, o słuszności dokonanego wyboru. Pokaż im, jacy są mądrzy, że kupują właśnie u Ciebie.

  • Utwórz PROSTY opis działalności Twojej firmy. Misja pełna sentymentalnych ogólników świadczy o tym, że firma nie ma pojęcia dokąd zmierza.

  • Określanie strategii, wizji i misji i przedsiębiorstwa ma sens tylko wtedy, gdy spełniony jest jeden, prosty warunek musisz wiedzieć, dokąd zmierzasz. Nikt za Tobą nie pójdzie, jeśli sam nie masz pojęcia, w jakim kierunku podążasz.

  • Chwal ludzi za szczere wypowiedzi. Jak tylko rozejdzie się wieść, że szef potrafi docenić prawdomówność i realistyczne podejście, zacznie do Ciebie napływać mnóstwo pożytecznych informacji.

  • Kolejny element, który trzeba ograniczyć to narady. Zamiast godzinami dyskutować, idź i zobacz na własne oczy jak wygląda sytuacja. „Lepiej raz zobaczyć, niż sto razy usłyszeć.”

  • Nie wystarczy mieć najlepszą strategię czy najlepszy system finansowy. Nie wystarczy nawet to, że każdy dział przedsiębiorstwa z osobna znakomicie wykonuje swoją pracę. Wszystkie działy muszą jeszcze ze sobą sensownie współpracować.

  • Najlepszy sposób na skuteczne wykorzystanie naszego olbrzymiego potencjału to skoncentrować wszystkie siły na realizacji jednego, dokładnie określonego celu.

  • Kiedy zauważysz coś interesującego albo usłyszysz o jakiejś pomysłowej strategii, zachowaj sobie tę informację i wykorzystaj ją. Nie musisz wymyślać wszystkiego na nowo.

  • Gdy rodzi się nowy rynek, Twoim priorytetem powinno być zdobycie na nim dominującej pozycji. Tymczasem firmy często chcą zgarnąć zyski, zanim jeszcze ich pozycja na dobre się ustabilizuje.

  • Dbaj o swoich pracowników. Zapewnij odpowiednie szkolenia, aby pomóc rozwijać się im i Twojej firmie.

 

Bądźmy dokładni

W określaniu swoich celów oraz odsiewaniu informacji przydatnych od tych zbędnych. Wyznaczanie priorytetów oraz korzystanie z dóbr jakie dostarcza nam technologia, zapewni znaczący wzrost naszej produktywności. Daj mi znać, co sądzisz o tych poradach w komentarzu. Do usłyszenia! 🙂



Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o